מפתיע: התייחסותו של מרן הגר"י זילברשטיין לבינה המלאכותית

נתי קאליש 1 Comment on מפתיע: התייחסותו של מרן הגר"י זילברשטיין לבינה המלאכותית

מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א נשאל על ידי הורי נערה שחוששים שמא בגלל ה'בינה מלאכותית' עדיף שתלמד מקצוע אחר ולא 'תכנות', מרן הרב זילברשטיין השיב כי אין לדאוג מזה, והקב"ה יסדר לכל אחד ואחת את הפרנסה הטובה ביותר עבורה, ולעת עתה ניתן להמשיך ללמוד מקצוע זה

23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

תופעת ה'בינה המלאכותית' הולכת וכובשת את העולם, ויחד עם זה מתעוררות שאלות מרתקות ואקטואליות, כמו השאלה הבאה הנוגעת לרבים, אשר הגיעה לשולחנו של מרן הגאון רבי יצחק זילברשטיין שליט"א, מהורים לבחורה שמתחילה כיתה י"ג ונרשמה למגמת תכנות והתקבלה, וכעת התעוררו להם חששות שמא לא תלמד מקצוע זה של תכנות. 

ההורים מפרטים את צדדי השאלה במכתבם לעמוד ההוראה, שנדפס בקובץ 'ווי העמודים וחשוקיהם' (חודש אלול תשפ"ג):

"בעקבות שיחה ארוכה שהייתה לי עם מומחית שעשתה מחקר על בינה מלאכותית, וטוענת שהיא מאיימת על פרנסת הנשים החרדיות. הסיבה לכך, כי בעוד זמן קצר, הבינה מלאכותית תדע לעשות את התכנות הרבה יותר טוב מאשר המתכנתות, גם במגמות האדריכלות פנים וראיית חשבון יהיה פיטורים המוניים, כי הבינה המלאכותית תדע לעשות עבודות הרבה יותר טוב מאשר עבודת הנשים הצדקניות. אמנם עדיין יהיו צריכים מתכנתים, אבל כיון שהנשים הגיעו מאוחר והתברגו במקצועות הנמוכים יותר של התכנות, מסתבר שנשים אלו יהיו הראשונות שתפוטרנה לדבריה". 

"לאור זאת התחלנו להתלבט בבחירה, שכן עלויות הלימוד של תכנות גבוהות מאד, ולפי דברי המומחית שכבר עשתה מחקר במשך כמה שנים, אם הייתה לה בת לא הייתה שולחת אותה למגמות אלו, כי בעוד זמן קצר לא יהיו עבודות בתחום זה, והבינה מלאכותית תשתלט על מקצועות הנמוכים בשלבים ההתחלתיים הללו של בנות הסמינרים. אנו צריכים בדחיפות את הכרעת מרן שליט"א בעניין חשוב זה, כי מצד אחד הבת מאד רוצה תכנות, וכבר עברה הרבה כדי להגיע למגמה זו, וכעת לעבור מגמה זה קשה וגם מאכזב, ומצד שני אולי לא כדאי ללמוד מקצוע שיתכן ובעוד זמן קצר לא יהיה ממנו פרנסה", מסיימים ההורים את מכתבם לעמוד ההוראה.

מרן הגר"י זילברשטיין שליט"א השיב בדברים ברורים: "אחד הנפלאות הגדולים שיש בעולם שמראה שיש מנהיג לבירה, הוא שיש עובדים לכל סוגי העבודות שבעולם, למשל בכל מדינה צריכים עובדים בכירים, בינוניים, עובדים זוטרים, וגם לעבודות בזויות ביותר אין מחסור בעובדים. וכל אחד נהנה מעבודתו והולך לעבודתו בשמחה".

"והסיבה לכך, כי הקב"ה רוצה בקיום העולם, והוא רוצה שלכל אחד יהיה עבודה עם פרנסה, וגם רוצה שהעולם שברא יהיה מושלם, ולא יחסר בו שום דבר, וגם האשפה תפונה, ויהיו אנשים שיטפלו בביוב וכדומה, ולכן בבריאת האדם הוא גם נותן לו את התכונות לאיזה עבודה הוא מייעד אותו, וגם את המשיכה הפנימית שירצה לעבוד באותו עבודה, וזה מנפלאות הבורא, שהכניס לכל אחד משמונת מיליארדי האנשים בעולם את החשק לעבוד בדיוק באיזה עבודה שהוא ייעד עבורו, והשי"ת דואג כל הזמן שכל העבודות בעולם יהיו מיואשות כדי שיהיה קיום לעולם. כי בלא זה, כל אחד היה רוצה לעבוד רק בעבודה מכובדת, עבודה קלה עם משכורת גבוהה, ואם זה היה כך לא היה קיום לעולם, ואז מי היה אופה לחם, מי היה עובד בעבודות הקשות המפרכות ולפעמים גם מאוסות, אלא כדי שהעולם יוכל להתקיים וכל אחד ימצא את מבוקשו, נתן הקב"ה בלב כל אחד חן לתפקיד שיועד לו". עמוד ההוראה מציין שהדברים מפורשים במסכת ברכות (דף מג:), וכן בספר חובת הלבבות (שער הבטחון פרק ג).

ואי לכך, מסיים מרן הרב זילברשטיין את דבריו: "כיוון שכן, אין מה לדאוג, אמנם יתכן שהבינה המלאכותית תיקח הרבה משרות, אבל הקב"ה אינו מפקיר את העולם, והקב"ה שהוא חי לעולם הוא נותן לחם לכל בשר, כי לעולם חסדו, תמיד ללא שום הפסק, וכל המכונות הגדולות והטובות שיש בעולם שהורידו הרבה עבודות, בכל זאת מצד שני הוסיפו גם עבודות, ואף אחד לא נשאר בלי פרנסה".

לכן מכריע עמוד ההוראה: "גם בענייננו, אם הבת מרגישה משיכה לתכנות, זה סימן שהקב"ה הכניס לה חן לעבודה זו, והיא לא תשאר בלי פרנסה, כי הקב"ה דואג לכל בת ובת, והקב"ה דואג לקיום העולם, וכשם שכבר חמשת אלפים שמונים ושלוש שנה העולם עומד על תילו, והקב"ה סידר לכל באי העולם פרנסה, כך הוא ימשיך גם הלאה כי לעולם חסדו, ואין מה לדאוג".

"אמנם לפעמים יש עבודות שיתבטלו, והקב"ה שולח עבודה ממקום אחר, למשל פעם היה עבודה של כובסת, ומאז שיצרו את המכונות הכביסה, עבודה זו התבטלה, וזה התחלף שצריך הרבה עובדים לייצר את המכונות, גם במקרה כזה זה עלול להתחלף, ולכן יש לבדוק בעולם, אם העולם עדיין ממשיך ללמד את הצעירים את המקצוע הזה, זה סימן שהקב"ה עדיין לא החליף את המקצוע, ועדיין יהיה פרנסה לכל מי שילמד את זה".

את דבריו חותם מרן הרב זילברשטיין במשפט נוקב: "גם בכל הדאגות בעניין חורבן העולם, אין צריך לדאוג לקיום העולם, תפקידנו רק לדאוג לקיום העולם על ידי התורה והמצוות שלנו, את השאר הקב"ה מנהל בעולם טוב יותר מכל החכמים שבעולם".

 

 

 



1 תגובות

מיין תגובות